På utbildningsresa till REMIDA i Reggio Emilia, Italien.
Så är vi så äntligen här på denna historiska plats där så
mycket har skett som vi har fått ta del av, både genom böcker, filmer och
andras berättelser.
Några av oss har redan varit här tidigare men för de flesta
är detta första gången.Första mötet med Remida var även en symfoni av färger, former, texturer, storlekar och material m.m.
Överallt finns det vackra installationer som lockar och drar en närmre. Materialet skriker åt en att komma närmre och känna, lukta, lyssna...Man blir som ett barn på nytt. Vill uppleva och undersöka med flera sinnen. Studsar från sak till sak och möts av nya vackra kompositioner i en enda lång oändlighet av skönhet. Sedan sansar man sig något för att bara stå och förundras över den kompetens det måste ligga bakom alla denna genomtänkthet.
Måndagen den 3:e Juni
Under måndagsdförmiddagen fick vi ta del av en föreläsningsdialog om "Remida as a cultural projekt and message of sustainability" med Graziella Brigheni (ansvarig för Remida network), Eloisa Di Rocco (ansvarig för kommunikation på Remida) och Laura Pedoni (administrationsansvarig).
De berättade om
historiken, organisationen och grundtankar som Kreativitet, Ekologi och
Estetiken som genomsyrar hela verksamheten. Om deras sätt att se på respekt för
materialen som kommer in och att även se skönheten i det material som inte är
perfekt.
Remida är en alteljé i
staden. Varenda plats kan bli en atlejé där de finns en vuxen som forskar med
barnen. Här lär sig barnen att lära känna världen genom många olika språk. Vi
har många fler sinnen än fem; fantasi, kärlek, vänskap...m.m.
Remida arbetar med tre
stora aktiviteter:
- De samlar in material som de sedan
delar ut till bla.a. förskolor och skolor men även föreningar.
- De håller utbildningar.
- De för en dialog med staden. En gång per år hålls bl.a Remida Day. Detta året var staden full av berättarhörnor där barn och vuxna bjöds in att delta.
Måndag eftermiddag höll Luisa Cigni, Eloisa Di Rocco och Alba Ferrari (Remida utbildning och projekt) en föreläsning om "The identity of materilas: possible keys to the reading of materials."
Möjligheterna att läsa
olika materials potentialer. Att se det osynliga som ändå befinner sig i
materialet/materian. Beroende på hur man visar materialet så kan det väcka
olika saker och förändras beroende på vilket material som står bredvid. Man
vill ge en ny identitet till material som redan haft en funktion och som nu
inte har något värde. Vi måste lära oss att lyfta fram skönheten där vi inte är
vana att finna den.
Under eftermiddagens workshop delades vi in i grupper och fick välja ut ett undersökningsmaterial i gruppen som vi sedan fick forska kring. Vi fick uppmaningar som:
Var lyhörda för materialet. Man ska inte stanna vid ytan
utan gå in i det. Det finns variationer som inte uppfattas vid första
ögonblicket.
Sedan gav vi oss i kast med uppgiften. Det utbröt lycka när
nya saker upptäcktes. När materialet lärde oss nya saker. När skönheten tog
form.
Tisdagen den 4:e Juni.
Förmiddagens föreläsare, Mirella Rozzi, presenterades för oss som en av de mest historiska
ateljéristor i Reggio Emilia. Med 38 år inom yrket och massor av erfarenheter,
gjorde hon oss inte besvikna. Hon pratade om "Dialogues with the material" som varvades med samtal och
filmer.
Hon berätta om en
barnsyn där man tror att barnet har kompetens att lära sig och utöka sina
kunskaper. Det barnet behöver en omgivning där dess kompetenser som vi säger
att det har kan komma till/fram. Hon pratade om ett nyfiket barn som önskar
relationer med andra människor och världen. Och att de därför väljer att tro på
socio-konstruktivistiska teorier. Därför tror vi att omgivningen är viktiga
aspekter i lärandet. Därav föds ateljéerna .
Atleljén har bidragit
med språk som kreativitet, fantasi och poesi. Expressiva språk är viktiga
filter att lyssna på världen.
Hon pratar om flera
mini-ateljéer som kan se väldigt olika ut. Barnet måste bli bemött i alla sina
olikheter så att barnet kan hitta det språk det känner sig mest empatisk med.
Hon pratar
dokumentation. Hur man visar processerna och följden av tankar. En konstruktion
av inlärning. Man ska aldrig bara se på någon/något med bara ett perspektiv.
Gäller allting. Människor och saker. Måste gå utöver det banala.
Eftermiddagen bestod av en workshop som hette "Paperview - workshop on scrap
paper expressivness"
med Luisa, Eloisa och Alba.
Återigen arbetade vi i grupp och fick välja två sorters
papper att forska kring och med på djupet. Jag tror att jag kan prata för alla
när jag säger att vi alla fick aha-upplevelser och gjorde nya upptäckter i
experimenterandet.
(Nu skedde saker som jag då inte riktigt kunde sätta ordet
på. Var tvungen att sova på saken. Helt plötsligt insåg jag att jag hade fått
tillgång till ett språk jag hade glömt bort att jag hade - att se på pappret
som subjekt. Detta fanns under ytan på mig och lockades fram i mötet med
materialet. Malin)
Onsdagen den 5:e Juni
Dagen efter att vi alla fått ta del av och bilda egna nya
relationer med papper promenerade vi till Loris
Malaguzzi International Center.
Loris Malaguzzi (1920-1994) He was an untiring
promoter of innovative pedagogy capable of giving value to that legacy of
potentials he loved to call "the hundred laguages of children".
På centret fick vi titta på utställningen "(C6 H10 O5)n The
secrets of paper" där hela
pappers-projektet presenteras på ett väldigt proffsigt, tydligt och inbjudande
sätt.
Vi
fick också besöka två Stadsateljéer
på centret. En där man arbetar med digitala hjälpmedel tillsammans. Ett exempel
var samspelet mellan tv-webbkamera och ett rymdlandskap med figurer där man kan
leka och agera på bildskärmen samtidigt.
Vad sker i mötet mellan materialet och
det digitala byggandet? Risken med datorer är att man tar bort kroppen. De små
barnen separerar ej. Hur barn arbetar där två olika språk träffas och möts i en
proximal zon.
Andra
ateljén vi besökte heter "Ray of
light" (Illuminatore - belysande maskiner) och var en
upplevelseplats där vi fick uppleva ljus i många olika former, färger m.m
En plats att upptäcka och undersöka alla
möjligheter. Kopplingar till vetenskap men använd gärna fantasin för att skapa
nya teorier.
Torsdagen
den 6:e Juni
Under förmiddagen fick vi vara med och se hur personalen på Remida tog emot en grupp med barn 4-5år och arbetade med pappersprojektet.
Remida in dialog with schools: "Paperview"
Det
är facinerande att se hur de arbetade med att ta tillvara på de frågor och teorier
som barnen hade genom lyfta fram dem, ge dem en följdfrågor eller ett redskap
att undersöka teorin.
Vad
är det här? Vad tror ni att det skulle kunna vara? Hur känns det? Vad händer
när vi sätter till ljus? Kan man sitta på papper? Vad händer då? Vad finns i
tidningen? Var ser ni papper i rummet? Välj ett papper som du gillar allra
mest. Papprets egenskaper, ljud. Berätta om pappret du valt. Lyssna på pappret.
Hur är det här pappret? Varför är det tungt? Om ni tar ett litet papper. Hur
blir det då? Luktar det? Kan det flyga? Skillnad om du håller lågt eller högt?
m.m.
Under eftermiddagen
presenterade vi vårt Remida projekt i
Vaggeryd för Elena Giacopini,
pedagogista/Remida pedagogical coordinator.
Vi utgick från en power-point
presentation och började med fakta och förutsättningar på platsen där vi bor.
Övergick till att beskriva lokalerna och organisationen. Får inte glömma att vi
även innan dess hann med att sjunga nationalsången!
Det blev en kort presentation
med mycket reflektioner och saker att tänka på. Elena delade generöst med sig
av många goda råd. Hon har en gedigen erfarenhet bakom sig av arbete med Remida
och hur deras grundtankar genomsyrar hela verksamheten.
Fredagen den 7:e juni
Idag fick vi en presentation
av boken "Bicitante"
(Bikes. A lot of them) from a Remida Day projet to a permanent
installation in town med Luisa,
Eloisa och Alba.
De berättade om vilken roll cykeln spelat i Reggio Emilias historia och även nu.Hur materialets framhävande roll i detta projekt förändrades genom digitala medel. Teckningar av cyklar gjordes i spillmaterial. Små installationer som sedan förstorades med hjälp av digitala medel. Materialet var tredimensionellt men blev tvådimensionellt och grafiskt. De skapande en resande ateljé som åkte ut till förskolor och skolor med det materialet som behövdes. Det fanns även möjlighet att använda ett digitalt alfabet av bilder att skapa cyklar med i dataprogrammet. Barnens föreställningar om cyklar undersöktes. Resultatet blev en lång installation i en gångtunnel i staden. Denna invigdes under en Remida Day som hela Remida-nätverket firar en gång om året.
Åh vill vara som dom! Vill vara som oss! Här finns så mycket
att lära. Frågorna studsar som pingisbollar i huvudet. Hur tar vi med oss det
vi lärt oss hem till Vaggeryd och implementerar det i vår kultur och efter våra
förutsättningar och efter våra möjligheter?
Stundtals har huvudet varit ömt av alla tankar och intryck.
Hjärnan har gått på högvarv. Det behövs tid för lugn och stilla ro.
Under de långa lunchrasterna så har vi hunnit landa i det
lugna italienska siesta-tempot för att vid tretiden återigen samlas för ett
nytt arbetspass.
På rasterna, vid lunchtid, ja till och med efter midnatt har man kunnat höra långa ramsor av reflektioner och tankar som väckts. Som behöver komma ut i ord för att mötas av andras tankar. Tankar som behöver bli lyssnade till. Tankar som bekräftar. Tankar som tar ny form.
När vi kommer hem vill vi så fort som möjligt träffas igen för att fortsätta tankegångarna och tillsammans komma ytterligare en bit på vägen till att göra vårt Kreativa Återanvändningscenter till det som passar oss allra bäst.
Malin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar