måndag 17 november 2014

Tekniska system

Idag har vi haft Naturvetenskap och teknik nätverk på ReMida och kopplat rest och spillmaterialet på olika sätt till den litteratur vi läst.
I Veronica Bjurulfs bok Teknik didaktik i förskolan står det bl.a. om att arbeta med tekniska system i förskolan och inspirerade av det , samt Gubben Pettsson och hans mucklor, som också är duktiga på tekniska system har vi i dag skapat våra egna tekniska system.

För att visa hur saker och ting hänger ihop och påverkar varandra och för att förstå konsekvenserna av sitt handlande , kan man med barnen i förskolan arbeta med så kallade händelsekedjor som startas av den enskilda individen.. Genom händelsekedjorna kan barnen få möjlighet att uppleva att det jag gör HÄR påverkar någonting DÄR.

                                              ( Bjurulf  2013, sidan 75)

Det blev tre stycken olika system som med hjälp av bl.a. sluttande plan och hävstång, som fick kulan att rulla, flyga eller bomullen att flytta på sig. Innan banan var klar fick den testköras ett antal gånger och olika material bytas ut för att förbättra "effekterna."
Nästa utmaning kan bli att skapa ett system utan det sluttande planet, hur får vi t.e.x fart på kulan då?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar