onsdag 14 januari 2015

Barn behöver saker att leka med, men det behöver nödvändigtvis inte vara leksaker

Nu när det har varit jul, blir frågan ännu mer aktuell igen. För vems skull produceras egentligen alla dessa leksaker? Det är berg av leksaker som produceras och säljs och köerna i leksaksaffärerna dagarna innan jul var väldigt långa. Visst finns det roliga, bra och pedagogiska leksaker , men det finns också väldigt mycket som är roligt bara en kort stund eller helt värdelöst redan från början!
Det finns dessutom alldeles för mycket redan, det kan man i alla fall känna när man ska städa i barnens rum.
Min tvååring fick ett fiskspel i julklapp av mormor och morfar. Ett sådant som snurrar runt ( och dessutom spelar musik) och där man med små fiskspön ska försöka fånga fiskarna när de gapar. Ett av spöna gick sönder andra dagen, men det var det hon valde att packa med sig i sin väska och ta med som utvald leksak på den långa Norrlandsresan. Hon packade dessutom ner min gamla notbok , som jag hade när jag spelade blockflöjt för ca 30 år sedan. Det avbrutna spöt var nämligen små hål i så det såg ut som en pytteliten flöjt. På resan kunde hon sedan "spela" för oss ( och det lät betydligt behagligare än fiskspels melodin, eftersom den här flöjt melodin bara hördes i fantasin).
Jag tror och vet av erfarenhet att de roligaste sakerna och det som barn leker och är sysselsatta med längst är inte alltid de dyrast köpta sakerna, utan det kan vara något helt annat som de själva hittar på.
Särskilt på förskolan tror jag det är viktigt att vi ger barnen möjligheter att vara kreativa med andra saker än färdiga leksaker. Dessutom lär vi barnen att man inte måste konsumera allt färdigt utan kan istället använda det som finns runtomkring, men kanske med ett nytt användningsområde.


ReMida erbjuder mycket material som ursprungligen inte är tänkt för barn , men som däremot får barn att tänka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar