onsdag 20 februari 2019

Kreativt lärande


På ReMida arbetar vi med ett kreativt lärande genom att bl.a. använda oss av "100-språklighet". För en del barn och elever passar det utmärkt att sitta i en bänk och skriva med papper och penna, för andra kan det passa bättre att ligga på magen ute i snön och skriva på ett tyg.
Vi vill använda oss av alla möjliga olika "språk" för att på bästa sätt utmana och utveckla barnens lärande.
Rest-och spillmaterial är kanske det man främst förknippar med ReMida och det är ett mycket bra redskap för det kreativa lärandet.
Precis som Nina Odegard ( 2015) skriver i sin bok Återbruk som Kreativ kraft på sidan 28:
Att jobba med återbruksmaterial erbjuder en komplexitet och kräver därmed varierade sätt att tänka och arbeta på . Men varför är det viktigt? Jag tror att det behövs fler kreativa tänkare i den här världen. Kanske är det just  förmågan att tänka kreativt och problemlösande som vi kommer att behöva mer av, också för att lösa de miljömässiga utmaningarna?


Det kreativa lärande och 100-språkligheten  kan även vara så mycket mer än "bara "materialet. På ReMida vill vi vara en resurs för förskolor, skolor och fritidshem på massor av olika sätt och hitta nya möjligheter och skapa goda förutsättning för lärande och utforskande. Det kan t.ex. vara som när vi ordnade en bussresa ut på landet för en förskola i Vaggeryd. De har arbetat med fladdermöss som tema under en hel termin och var väldigt sugna på att träffa riktiga fladdermöss. I en jordkällare i Ålaryd fick de bekanta sig med åtta sovande fladdermöss tillsammans med ljudkonstnär Jan Carleklev och pedagog från ReMida. Nu fortsätter temat även under vårterminen och vi kommer att besöka dem på deras förskola tillsammans med ljudkonstnären för att fundera vidare tillsammans kring fladdermöss och ljud.


Creativity is intelligence having fun

                                                                          Albert Einstein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar