Under vår
utbildningsresa var vi även några gånger på Loris Malaguzzi centret i Reggio
Emilia. Där fanns just nu en utställning kring ett projekt med barn kring metaforer.
Det arbetet handlade bl.a. om att se vardagliga saker på nya sätt. Projekten som ställs ut på Loris Malaguzzi
centret presenteras väldigt snyggt och estetiskt. Små deltaljer lyfts fram och märkvärdiggörs
på ett snyggt sätt.
Det vi tar
med oss och vill arbeta vidare med här hemma är att göra enkla, men estetiskt
tilltalande dokumentationer, som lyfter fram de lärprocesser som barnen är i. Här
nedanför är ett exempel från ett tema kring papper, där små barn undersöker hur
pappret förändras i mötet med snö. Det passar perfekt till de texter som vi just
nu läser i nätverket ”Läslyftet” om barns arbetsteorier kring Naturvetenskap
och teknik.
Vi såg många
goda exempel på iscensättning av pedagogiska miljöer, som visade på stor variation
på material. Här är redskap vid en lerstation.
Här är en
ritstation, som skulle passa utmärkt för de yngre barnen på en förskola. Papper
på både golv och vägg och även här en VARIATION av material. Olika sorters
papper och även något annat material att rita på (tyg, skumgummi) för att
möjliggöra ett undersökande. Att även låta barnen få erfara en olika slags pennor,
låta dem få möta nyanser av färg och andra egenskaper som pennor kan besitta.
Digitala verktyg
tillsammans med materialet
På ReMida har vi startat upp ett arbete kring ”Digitalt berättande”
och vi fick med oss goda exempel på micro-makro miljöer, som kan användas till
digitalt berättande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar